tisdag, maj 13, 2008

Weird

Underliga ting har börjat ske i mitt rum, framför allt vad gäller hemelektroniken. Både datorn och stereon har uppfört sig lite annorlunda på senare tid, men det är inget jag tagit särskild notis om. Bara smågrejer; ovanligt trög dator och att det blivit glapp i ljudkabeln och så vidare. Men igår kväll blev det strejk.

Min dator, som alltid skött sig utmärkt och varit snabb, fick ett stort error. Den stängdes av helt utan förvarning. Sedan startade den om som om ingenting hänt. Kanske är det något virus, eller så börjar den bli överbelastad av allt jag laddat ned. Ingenting konstigt med det egentligen, datorer krånglar väl alltid mer eller mindre när de har varit med ett tag.

Det mystiska jag vill komma till inträffade klockan 04.20 i morse. Stereon, som varit avstängd hela natten, började plötsligt ge ifrån sig konstiga ljud, som att cd-växlaren snurrade hejvilt. Jag vaknade med ett ryck och klev upp för att kolla vad som hände. Stereon var fortfarande avstängd och displayen släckt, men när jag tittade närmare så såg jag att det kom fram en massa text på den. "Electronic equalizer", "fm radio" och så vidare, det byttes fort emellan. I vanliga fall brukar det bara vara en klocka. Jag startade apparaten och då var radion på, brusade högt. Detta trots att det varit inställt på "AUX" när jag stängde av stereon för kvällen (det brukar alltid vara samma när man sedan startar den igen). I skrivande stund upptäcker jag dessutom att andra inställningar ändrats, som equalizer, bass boost och sådant.

Vad fan är det fråga om?! Anledningen till att jag förklarar så ingående är att jag vill ha hjälp. Tekniknissar, vad kan det vara för fel? Kan ett virus på datorn "smitta av sig" genom ljudkabeln så att även stereon blir knäpp? Eventuella medium bland läsarna kan få svara på följande fråga: spökar det hos mig?

Jag kommer att drömma mardrömmar om stereoanläggningar som förvandlas till monster.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jag finner detta rätt underhållande. Hon som inte tror på spöken ;P
I alla fall, så tycker jag inte att din dator har varit med så himla länge..

Emilia sa...

Jag tror inte på spöken!

Anonym sa...

Då undrar jag varför tanken om spöken slår dig? ;P

Emilia sa...

Ok, ok, för guds skull!! Jag vill klargöra att jag under normala omständigheter inte alls tror på spöken och sådant dravel. Men nu, när omständigheterna faktiskt är vansinniga, sträcker jag mig till att kanske tro på ett spöke - Det Fasansfulla Elektronikspöket.

Anonym sa...

Haha! För guds skull till och med?

Anonym sa...

det är ju typ djävulsbesatthet, exorcism, emily rose, osv.

Emilia sa...

Linnea: ja, jag ser just nu ingen annan råd än att dra in Gud i det här.

Gustaf: det hade absolut varit min första tanke om dessa händelser ägt rum klockan 03.00.

Sandra sa...

Haha! Spöken?!
Åh nej! Det var strömavbrott i natt, i skrivandets stund exakt 18h och 37 min sen strömmen kom tillbaka.
Detta ledde till att jag försov mig då klockradion nollats.

Anonym sa...

Ja jag tror då att det var ett spöke. Silverpälsen antagligen. En blandning av pälsänger och silverfisk.

Emilia sa...

Mamma: "silverpälsen" låter inte som ett spöke, utan mer som något slags kryp. Ändock obehaglig. Fast jag betvivlar att den skulle hitta på sattyg med min stereo... Måste säga att Sandras version är liiite mer trovärdig. Men bara lite.