När jag gick gymnasiet hade jag en riktigt bra lärare i religion. Han var en reko kille, förhållandevis ung och dessutom kunde han konsten att undervisa. Låt oss kalla honom Robert i fortsättningen. Det var något med denne Robert, något som fick honom att nå fram till oss ungdomar på ett sätt som hans kollegor inte behärskade. Robert kommunicerade med oss. För att inte tala om hur intressant han fick religionsämnet att verka, till och med för dem som var totalt ointresserade av hinduism, judendom och allt var det heter. Nej, Robert visste helt enkelt vad han gjorde. Man skulle kunna säga att han är min lärarförebild.
Som lärarstudent har jag givetvis funderat över sådana här saker. Hur bar sig Robert åt egentligen? Vilka knep hade han som de andra lärarna inte förstod sig på? Jag har insett att det hela i själva verket är ganska enkelt...
Robert pratade om sex! Han nämnde ordet sex flera gånger vid varje lektionstillfälle. Vad han än talade om kunde han alltid dra paralleller till könsliv. Ändå blev det aldrig något vid vande oss vid - vi blev faktiskt lika chockade varje gång. Till en början väckte det ett obehag hos många - lärare ska väl för tusan inte prata om sex! - men samtliga fann sig i det förr eller senare. Och sexpratet höll oss vakna även den mörkaste fredagseftermiddag i december.
Då Robert är min förebild bland lärare kommer jag naturligtvis att ta efter hans undervisningskonster. Och jag betvivlar inte att sexsnack är ett användbart knep även i svenskan och alla andra skolämnen.
Så här kommer det att se ut:
Positiv: sexig
Komparativ: sexigare
Superlativ: sexigast
Presens: runkar
Preteritum: runkade
Perfekt: har runkat
etc.
Dildon (grundform)
Dildons (genitiv)
Ta ut satsdelarna i följande mening:
Olle ville gärna ha sex med Lisa, men Lisa föredrog alltid att ha sex med Sven.
3 kommentarer:
:D
gärna=satsadverbial, alltid, är det tidsadverbial eller satsadverbial?
så min satslösning är:
subj,verb,sats adv, dir obj, ind obj
(men, konjunktion) subj,verb,sats adv, dir obj, ind obj
Du har verkligen en stor begåvning att formulera dig i text...
Skicka en kommentar