fredag, oktober 05, 2007

Nytt hem, nya tag

Nu, hörrni! Nu lever jag studentliv i allra högsta grad. Förutom att jag inte festar i tid och otid (för tillfället i alla fall), så har jag hela kitet i mitt lilla liv. Jag har nämligen bosatt mig i ett litet studentrum på Ålidhem. Från och med igår kväll är det här mitt hem. Korridor på Historiegränd. Som så många andra studenter. Har inte sett till en enda korregranne än, men det beror väl på att jag mest håller mig härinne i lyan. Det där tv-rummet här verkar inte vara befolkat speciellt ofta, så det gäller väl fler än mig. Att bo i en korridor där varje rum är utrustat med pentry blir lite annorlunda än den varianten då köket delas av alla. På både gott och ont, men ur min synvinkel väldigt övervägande gott.
Jaha, själva lyan då? Vad ska man säga. Försöker väl skapa nån slags ordning. Brukar vara otroligt inspirerad när jag flyttar in i nya lägenheter (och det har jag ju gjort ett antal gånger), men inte nu. Jag känner i alla fall inte samma sorts stress över att det måste bli klart så fort. Tidigare nämnde jag att jag inte träffat någon av grannarna än. Det må vara, för med lägenheten följde en hel drös med rumskamrater som redan var bosatta här. De trivs uppenbarligen bra i kökslådor och skåp, är silverblanka och fruktansvärt vidriga. Japp, silverfisk. Jag flyttade in i en lägenhet invaderat av silverfiskar. Varför händer detta mig? Jag går runt och är oavbrutet vaksam, vågar knappt släcka några lampor - det är ju i mörkret dom äckliga hemskingarna slingrar sig fram i all sin snuskighet. Jag har i alla fall ringt Inspectera som ska få komma hit snarast och radera varenda spår av silverjävlafisk. Jag ska bo här, inte dom!
(Däremot skulle det kanske vara mysigt med några guldfiskar? Jag har aldrig haft akvariefiskar, för jag föredrar ju pälsdjur. Men eftersom det senare är en omöjlighet på den här minimala ytan, så varför inte? Annars finns det säkert pälsängrar här också, stället verkar ju vara fullkomligt intaget av ohyra)

Idag tog jag bussen till Ersboda för att handla lite nödvändigheter till lyan. Varken Rusta eller Jysk hade tyvärr det helvita, billiga påslakanset jag föreställt mig, men ett vit-beige-randigt blev det i alla fall. Städgrejer också, jag måste göra det här rummet till en renligare plats eftersom den tidigare hyresgästen verkar ha varit lite av en slusk, av smuts och ohyra att bedöma. Ett par skrynkliga panelgardiner och en kudde senare åkte jag hem igen. Fick igång Internet (tack, Kommunicera) och fastnade givetvis här vid datorn alltför länge.
Alldeles för sent satt jag mig med böckerna och påbörjade pluggandet inför tisdagens seminarium. Jag ska tills dess ha läst tre böcker/texter och vara beredd att återberätta var och en av dem. Känns som att det kommer gå åt pipsvängen, men när kändes det inte så sist? Det här pluggandet blir dyrt - det blir nämligen fruktansvärda konsekvenser för min snuskonsumtion. Tryckte nog i mig en halv dosa under tiden jag läste. Hann säkert äta fem knäckebrödsmackor också, så inte nog med att jag får nikotinöverdos - jag blir tjock(are) också!
Tur att jag bara köpte en bulle idag, annars hade jag säkert fått i mig lika mycket av den varan. God var den i alla fall, helt sagolik. Kanelbullens dag uppskattas.

Nu ska jag sluta skriva, jag vet ju att jag riskerar att ingen orkar läsa allt. Hade egentligen en ganska komisk grej att ta upp, för jag skämde ut mig helt otroligt igår. Men det får vänta till ett senare tillfälle att berätta om den incidenten.

2 kommentarer:

Ylva sa...

Vart ganska kul de där om guldfiskar och silverfiskar och pälsdjur och pälsängrar :) Då borde du ju gilla pälsängrar??
Jag har köpt en ny mobil idag. En nokia n95. Himla nöjd.

Anonym sa...

Oj! Vad obehagligt med de små silvriga grannarna! Huvvaligen! Hoppas allting är bra med rummet annars! Historiegränd har jag några vänner jag brukar hänga hos, så vem vet, vi kanske råkar springa in i varandra? ;)

Känner också stress inför seminariet, flyttar ju själv i helgen, men du ska nog se att det ordnar sig med det också! Tentan är ju på något vis viktigast ändå, det är ju "bättre" att stressa inför den än seminariet ~_^
Kämpa på, det kan bara bli bättre!